chagreen آموزش خیاطی میلیون آموزشی

chagreen: آموزش خیاطی میلیون آموزشی آموزشگاه کمیته امداد کرمانشاه فنی و حرفه ای

گت بلاگز اخبار فرهنگی و هنری شوت‌ها و شات‌های هیجان‌انگیز

فوتبال و سینما چالش برانگیزترین سرگرمی های عصر تازه هستند. فیلم هایی که در ژانر «درام ورزشی» ساخته می شوند مانند خود ورزش از هیجان بی نظیری هم لبریز هستند. آنها

شوت‌ها و شات‌های هیجان‌انگیز

شوت ها و شات های هیجان انگیز

عبارات مهم : ایران

فوتبال و سینما چالش برانگیزترین سرگرمی های عصر تازه هستند. فیلم هایی که در ژانر «درام ورزشی» ساخته می شوند مانند خود ورزش از هیجان بی نظیری هم لبریز هستند. آنها معمولا قهرمان های ورزشی را جهت خانواده ها و به خصوص نوجوان ها روایت می کنند. این روزها با شروع جام جهانی ۲۰۱۸ و پیروزی تیم فوتبال کشور عزیزمان ایران در نخستین دیدار خود برابر تیم مراکش شور و هیجان خاصی بین مردم ایجاد شده است هست. فیلم های فوتبالی یکی از مورد توجه ترین شاخه های ژانر «درام ورزشی» هستند که روایت قهرمان های دنیا معاصر هستند. البته حتما یادتان است که زمانی سینمای هنرهای رزمی شرق آسیا با قهرمان هایی مانند «بروس لی» و «جکی چان» حرف های فراوانی جهت گفتن داشت و حالا دیگر فیلم های این ژانر محدود شده است هست. دلایلش هر چه که باشد جهت چنین ژانرهایی ترسیم قهرمان دنیا مدرن کار آسانی بود. قهرمان هایی همچون شخصیت های اسطوره ای باستان را در این فیلم ها می دیدیم که جهت انسانیت، استاد بزرگ، زنده ماندن خویش و نجات دادن دیگران مبارزه می کردند. فیلم های فوتبالی هم زیاد راجع به قهرمان هایی است که جهت زندگی بهتر می جنگند. زندگی ای که در آن اسم و رسم بسیار مهم هست. بازیکن هایی مانند «دیگو آرماندو مارادونا» در کودکی با فقر مطلق دست و پنجه نرم می کنند و در جوانی تبدیل به الگوی موفقیت جهت میلیون ها انسان در سرتاسر دنیا می شوند و در کنارش هم از شهرت و ثروت هنگفتی بهره می برند. در این گزارش ۸ فیلم برتر فوتبالی را جهت شما گزینش کرده ایم که دیدن ارزش در این روزهای فوتبالی خالی از لطف نیست.

فرار به سوی پیروزی
فیلم درام «فرار به سوی پیروزی» (۱۹۸۱) به کارگردانی «جان هیوستون» و بازی ستاره های سینما و فوتبال شاید بااهمیت ترین اثر سینمایی فوتبالی باشد که بزرگ و کوچک آن را دیده اند. هیوستون یکی از موفق ترین داستان گوهای سینمای هالیوود هست. او در کل ۱۵ بار نامزد جایزه اسکار کارگردانی شده است و حتی در سن ۷۹ سالگی هم جهت فیلم «شرف خانواده پریتزی» (۱۹۸۵) با بازی «جک نیکلسون» نامزد اسکار شده است هست. فیلم هایی مانند «شاهین مالت» (۱۹۴۱) و «گنج های سیرامادره» (۱۹۴۸) از آثار هیوستون از کارهای شاخص سینمای جریان مهم هالیوود هستند. در فیلم داستانی «فرار به سوی پیروزی» که در زیرشاخه «فرار از زندان» هم دسته بندی می شود بازیگرانی مانند «مایکل کین»، «سیلوستر استالونه»، «ماکس فون سیدو» و «دانیل ماسی» ایفای نقش می کنند. فوتبالیست هایی مانند «بابی مور»، «پله»، «اسوالدو اردیلایز»، «پل فن هیمست» و «مایک سامربی» هم در فیلم حضور دارند. فیلم هیوستون در سال هایی ساخته می شد که فیلم ورزشی «راکی» (۱۹۷۶) با بازی استالونه توانسته بود ژانر ورزشی را بر سر زبان ها بیندازد و سیلوستر را هم به یک سوپر استار تاریخی تبدیل کند. داستان «فرار به سوی پیروزی» روایت زندانیان فرانسوی است که تصمیم می گیرند با نگهبان های آلمانی مسابقه فوتبال بدهند. بازی به زحمت با نتیجه 4-4 مساوی می شود، مردم از خوشحالی به زمین فوتبال هجوم می آورند و زندانی ها فرار می کنند.

شوت‌ها و شات‌های هیجان‌انگیز

مارادونا به روایت کوستوریتسا
فیلم مستند «مارادونا به روایت کوستوریتسا» (۲۰۰۸) به کارگردانی «امیر کوستوریتسا»، کارگردان اهل بوسنی و هرزگوین (بخشی از یوگوسلاوی سابق) یکی از جالب توجه ترین فیلم های فوتبالی هست. دو فیلم «وقتی بابا رفته بود ماموریت» (۱۹۸۵) و «زیرزمین» (۱۹۹۵) به کارگردانی کوستوریتسا توانسته اند نخل طلای جشنواره کن را بربایند. کوستوریتسا فیلم خود را با سه روایت پیش می برد: مارادونای حاضر در زمین فوتبال، مارادونای اهل سیاست و مارادونای معتاد و پرخاشگر. در بخشی از فیلم گفت وگوی بسیار جالب کوستوریتسا و مارادونا راجع به گل دیگو به انگلستان در جام جهانی ۱۹۸۶ را شاهد هستیم. همان گلی که مارادونا با دست وارد دروازه انگلستان کرد و به «دست خدا» مشهور شد. امیر، کارگردان فیلم، مارادونا را در نقش پدر فیلم «دالی بل را یادت می آید؟» (۱۹۸۱) نخستین ساخته سینمایی اش می بیند. پدری با عقاید چپ و ضد نظام سرمایه داری که کاملا طغیان گر هست. ولی بخش دوم خیلی سیاسی است و کوستوریتسا از چالش های اسطوره های بزرگ دنیای فوتبال با دنیای پر از رمز و راز سیاست می گوید. مارادونا در فیلم می گوید: «من فوتبال را در تاریکی یاد گرفتم.» رابطه «هوگو چاوز» رهبر چپ گرای ونزوئلا با مارادونا را هم می بینیم. دیگو در بخش سوم به کارگردان می گوید: «می دانی اگر کوکائین مصرف نمی کردم چه بازیکن بزرگ تری می شدم؟»

رونالدو
مستند «رونالدو» (۲۰۰۵) به کارگردانی «آنتونی وونکه» انگلیسی هست. روایت این مستند کاملا علی رغم مستند کوستوریتسا است و از شهوت موفقیت و غرق شدن در پول می گوید. در اینجا ثروت رونالدو بسیار مهم شده است هست. زمانی که این فیلم آمد و آن را دست به دست می کردیم تصویر العمل بیننده ها خیلی جالب بود. اکثرا می گفتند با دیدن این فیلم فهمیدم که: «واقعا فوتبالیستی مانند رونالدو هیچ تفکری ندارد.» ولی تصورش را بکنید، رونالدو که در جام جهانی ۲۰۱۸ در بازی برابر اسپانیا سه گل زد و بدن آماده ای هم مانند یک جوان دارد در پرسشها فکری و سیاسی هیچ واکنش‌ها مشخصی مانند مارادونا ندارد. در مستند «رونالدو» رابطه کریس با پدر و خواهر و برادرش را هم به خوبی می بینیم. رونالدو مدام به پدرش می گفته است که: «فقیر هستیم و باید جهت موفقیت تلاش کنم.» دیدن منزل مجلل رونالدو و رابطه او با پسرش هم خالی از لطف نیست. منزل ای بسیار بزرگ با پارکینگی که در آن ماشین های گران قیمت پارک هست. رونالدو چند باری پسرش را به پارکینگ می برد و می پرسد که: «کدام ماشین در پارکینگ نیست؟» پسرش هم لابه لای ماشین های لوکس می گردد و تلاش می کند تا درست حدس بزند. در نهایت رونالدو می گوید: «ماشین لامبورگینی در پارکینگ نیست!» خط روایی مهم فیلم زندگی رونالدو از کودکی تا سال ۲۰۰۵ را نشان می دهد. گفت وگوهایی با رونالدو و تمرینات هر روزه او را هم می بینیم.

هولیگان های خیابان سبز
فیلم داستانی «هولیگان های خیابان سبز» (۲۰۰۵) به کارگردانی «لکسی الکساندر» و بازی «الیجاه وود»، «چارلی هونام»، «کلر فورلانی»، و «مارک وارن» یکی از فیلم های دیدنی راجع به هولیگان ها یا اوباش ها یا همان تماشاگرنماها در فوتبال انگلستان هست. با دیدن این فیلم اطلاعات خوبی راجع به حواشی و سکوهای فوتبال به دست خواهید آورد. میزان خشونت و تعصب تماشاگرهای انگلیسی خیلی دیدنی هست. شخصیت «مت» (الایجاه وود) که به تازگی به خاطر کشف شدن کوکائین در وسایلش، از دانشگاه «هاروارد» اخراج شده است هست، به لندن می رود تا با خواهرش و شوهر خواهرش «استیو» مدتی را زندگی کند. مت با برادر کوچکتر «استیو»، یعنی «پیت» (چارلی هونام) آشنا می شود. مت بعد از رفت و آمدهایی با پیت، می فهمد که پیت و دوستانش اوباش فوتبالی هستند و بدهید صورت درگیر ماجراهای اوباش فوتبال می شود. استقبال از این فیلم آنچنان فراوان بود که قسمت های دوم و سوم آن هم ساخته شد. «الیجاه وود» که به خاطر بازی در مجموعه فیلم های «ارباب حلقه ها» تبدیل به ابر ستاره شده است بود یکی از برگ های برنده فیلم «هولیگان های خیابان سبز» هست. «هولیگانیسم» پدیده مدرنی در فوتبال هست. آنها از تماشاگر عادی بودن به سوی نوعی خشونت افسارگسیخته رفته اند. هولیگان ها معمولا در خیابان و بیرون ورزشگاه با دیگران درگیر می شوند و حتی در فیلم هم می بینیم یکی از شخصیت ها جانش را از دست می دهد.

من ناصر حجازی هستم
مستند پرتره «من ناصر حجازی هستم» (۱۳۹۴) به کارگردانی زنده یاد نیما طباطبایی مستندساز و خواهرزاده رویا تیموریان و فرزند غلامرضا طباطبایی بازیگر قدیمی، یکی از مستندهای بسیار خوب در سینمای کشور عزیزمان ایران که راجع به فوتبالیستی پر طرفدار از تیم استقلال پایتخت کشور عزیزمان ایران هست. «من ناصر حجازی هستم» آنچنان حاشیه داشت و آنقدر شکایت از آن شد که باعث سانسور بعضی از قسمت هایش شد. البته «من ناصر حجازی هستم» در گروه سینمایی «هنر و تجربه» اکران شد و توانست مخاطب های فراوانی را به سالن سینما بکشاند. تماشاگرانی که اکثرا طرفدار فوتبال و زنده یاد ناصر حجازی دروازه بان سابق تیم ملی فوتبال کشور عزیزمان ایران بودند. هنرمندانی مانند شهاب حسینی، بهرام رادان، پرویز پرستویی، مسعود رایگان، مهران مدیری و رویا تیموریان و رضا یزدانی نقش راوی را در این مستند بر عهده داشته اند. مستند نیما طباطبایی در جشنواره «سینما حقیقت» به نمایش درآمد و با شکایت امیرقلعه نویی یکی از مربی ها و بازیکن های سابق آبی ها مواجه شد. جالب است بدانید که بسیاری از رسانه ها ادعا کردند که «من ناصر حجازی هستم» پرفروشترین مستند تاریخ سینمای کشور عزیزمان ایران هست. این مستند داستان زندگی فوتبالی ناصر حجازی را از افتتاحیه بازی های آسیایی پایتخت کشور عزیزمان ایران (۱۹۷۴) تا مسابقه های مهم خود حجازی در تیم ملی، تیم تاج و تیم استقلال دنبال می کند. حتی داستان کنار گذاشتن قهرمان آبی ها در ۳۵ سالگی از تیم ملی و تیم محبوبش را هم می بینیم.

فوتبال و سینما چالش برانگیزترین سرگرمی های عصر تازه هستند. فیلم هایی که در ژانر «درام ورزشی» ساخته می شوند مانند خود ورزش از هیجان بی نظیری هم لبریز هستند. آنها

مسافر
فیلم «مسافر» (۱۳۵۳) به کارگردانی زنده یاد عباس کیارستمی راجع به علاقه به فوتبال هست. آن سال ها کیارستمی در سال های ابتدایی کار سینمایی خود قرار داشت و از همان ابتدا هم به کودکان توجه خاص ای نشان داد. کیارستمی فیلمنامه «مسافر» را در سال ۱۳۵۲ نوشت و خودش کارگردانی کرد و در سال ۱۳۵۳ هم اکران شد. فیلم «مسافر» به سبک واقع گرایی به فوتبال می پردازد و در همدان هم فیلمبرداری شده است هست. این فیلم داستان یک نوجوانان عاشق فوتبال را روایت می کند که جهت دیدن فوتبال با مخالفت خانواده اش رو به رو می شود. نوجوان همدانی عاشق فوتبال می خواهد به پایتخت کشور عزیزمان ایران برود تا یک مسابقه فوتبال را از نزدیک در ورزشگاه «امجدیه» ببیند. او به ورزشگاه محل برگزاری مسابقه می رود، ولی تا شروع مسابقه چند ساعتی باقی مانده است بنابراین به جایی دیگر جهت استراحت رفته و بر اثر خستگی زیاد به خواب می رود. او از خواب بر می خیزد و می بیند که ساعت ها از مسابقه گذشته هست. در ادامه هم متوجه می شود که مسابقه تمام شده است و موفق به تماشای بازی نشده است و به شدت ناراحت می شود. نباید از نظر دور داشت که جهت کیارستمی پرسشها اجتماعی زندگی کودکان و نوجوانان زیاد از فوتبال اهمیت دارد. جالب است بدانید که این فیلم برنده مجسمه طلایی جشنواره فیلم های کودکان پایتخت کشور عزیزمان ایران ۱۳۵۳ و برنده جایزه خاص و جایزه شهر جشنواره فیلم «ریمینی» ۱۹۹۳ هم شده است است.

آفساید
فیلم «آفساید» (۱۳۸۶) به نویسندگی و کارگردانی جعفر پناهی یکی از آثار مهم سینمای درام اجتماعی و انتقادی کشور عزیزمان ایران هست. داستان فیلم راجع به تلاش های چند دختر جوان جهت ورود به استادیوم آزادی و تماشای بازی کشور عزیزمان ایران و بحرین هست. همواره زنان و محدودیت های آن ها یکی از محورهای اساسی سینمای پناهی بوده هست. در فیلم شاهد هستیم که مردها به آسانی در حال تماشای بازی تیم ملی فوتبال هستند. کارگردان در همین فضا دوربین خود را سمت محرومیت زنان ایرانی جهت ورود به ورزشگاه گردانده هست. اکثر بازیگران در این فیلم جهت نخستین بار جلوی دوربین می روند و کارگردان تلاش دارد بازداشت موقت دختران در استادیوم را با تمام جزئیاتش روایت کند. بازداشتگاه یا قرنطینه دختران دستگیر شده است جایی درست در فضای استادیوم آزادی هست، در واقع کارگردان بازداشت شدگان را درست درون آفساید قرار داده هست، جایی بیرون از استادیوم ورزشی که آنها هم می خواهند در هیجان داخل آن شریک باشند. جالب است که زنان کشورهای دیگر می توانند به آسانی وارد استادیوم آزادی شوند و زنان ایرانی از این امر محروم هستند که در فیلم شاهد این تناقضات هستیم. فیلم «آفساید» در سال ۲۰۰۶ توانست خرس نقره ای جشنواره فیلم برلین را به دست بیاورد و به علت توقیف در سینمای کشور عزیزمان ایران و عدم اکران عموم نتوانست به مراسم اسکار برسد.

پله: تولد یک افسانه
فیلم درام زندگی نامه ای و ورزشی «پله: تولد یک افسانه» (۲۰۱۶) به نویسندگی «جف زیمبالیست» و «مایکل زیمبالست» و کارگردانی «جف زیمبالیست» و بازی «کالم مینی»، «دیگو بونتا»، «رودریگو سانتورو» و «وینسنت دن آفریو» هست. این فیلم قرار بود هم وقت با شروع جام جهانی فوتبال در برزیل (۲۰۱۴) روانه پرده سینماها بشود ولی به تعویق افتاد و سال ۲۰۱۶ نمایش داده شد. این اثر سینمایی یکی از آن فیلم های امیدبخش و مثبت است که قهرمانش را از دوران کودکی و درون خانواده ای فقیر می بینید. قهرمانی که با تلاش و مبارزه و مقاومت خود را به مسابقه های فوتبال می رساند و در ادامه به تیم ملی هم راه می یابد. «لئوناردو کاروالو» نقش پله در ۱۰سالگی و «کوین دی پائولا» نقش پله از ۱۳ تا ۱۷ سالگی را بازی کرده اند. جالب است بدانید که پله بازیکن افسانه ای برزیل خودش در نقش تهیه کننده اجرایی در روند ساخت فیلم حضور داشته هست. در واقع، در فیلم برادران زمبالیست نخستین قهرمانی برزیل در جام جهانی ۱۹۵۸ و ظهور غول های فوتبالی مانند پله را می بینیم. غول هایی که بعدها به ثروت و شهرت فراوانی هم می رسند. جهت اهالی رسانه هم جنبه های جالبی در این فیلم وجود دارد. خبرنگاران با فرزند های کم سن و سالی در تیم فوتبال برزیل روبه رو می شوند که امید مهم این تیم جهت قهرمانی هستند و حالا باید خبرها و گفت وگوهایی از آنها را جهت مردم تهیه کنند.

روزنامه ابتکار

واژه های کلیدی: ایران | مستند | ایرانی | فوتبال | رونالدو | فوتبالی | رونالدو | فوتبالیست | کارگردانی | فوتبالیست ها

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : topsblog